Ik zag afgelopen vrijdag (15 november) staatssecretaris Dekker van onderwijs bij Pauw en Witteman. Hij had het over excellente leerlingen, en dat ze in ons onderwijssysteem niet genoeg worden uitgedaagd. Uitgelokt door Jeroen Pauw, liet hij zich ontvallen dat er nog het nodige te verbeteren was aan het lerarencorps. Want dat er wat veranderd zou moeten worden aan het onderwijsbeleid, zoals meer ruimte voor voorbereiding door de administratieve druk eraf te halen, en het binnenhalen van academici door een acceptabel salaris in een niet versnipperd baantje in het vooruitzicht te stellen, daar had hij het natuurlijk liever niet over. Politici doen doorgaans alleen toezeggingen in verkiezingstijd. Dekker werd hard aangepakt door de ook aanwezige Hokjesman Michiel Schaap, die zijn woorden in twijfel trok. Dekker had volgens hem geen bewijs voor het gebrek aan uitdaging van de betere leerling. Dekker miste duidelijk gegevens die er wel zijn. Hij had Schaap van repliek kunnen dienen met het gegeven, dat slechts 18% van de hoogbegaafden de universiteit haalt. Nog minder overtuigend werd zijn verhaal over hoe het dan volgens hem wel moest. Hij neuzelde wat over stoffige computers en sneller door de stof gaan. Pauw en Witteman vonden het allemaal niet overtuigend, maar gelukkig werd de staatssecretaris gered door de bel van het volgende onderwerp. Leefde Ischa Meijer nog maar.

Het is weer gezwatel uit een ivoren toren.
Ten eerste: natuurlijk zijn er uitwassen in het onderwijs. Toen ik een stagiaire een dikke onvoldoende gaf, hoorde ik tot mijn schrik dat de Pabo haar een tweede kans gaf. Maar het is niet zo slim om degenen die je het hardst nodig hebt in een veranderingsproces – de leraren – eerst tegen de schenen te schoppen.
Ten tweede is het allemaal niet zo simpel als het lijkt. Dekker zegt: zet wat computers in de klas, en laat de kinderen met goede toetsresultaten sneller door de stof fietsen, stroomcircuits fabriceren en de relativiteitstheorie aanvallen.
DE hoogbegaafde leerling bestaat niet. Er is niet eens een duidelijke definitie voor. Je zou kunnen zeggen dat het kinderen zijn met een harder groeiende frontale cortex. Maar dat is dan ook alles. Je hebt kinderen die braaf hun werk doen, omdat ze graag de leerkracht tevreden stellen. Ze haten extra werk of ander werk. Je hebt kinderen die net doen alsof ze heel dom zijn, omdat ze balen van het suffe schoolwerk. Je hebt kinderen die het altijd beter weten, en weigeren de stappen in de methode te volgen. Hun schrift is ook een puinhoop, en ze zien het nut niet in van duidelijk en netjes schrijven. Je hebt leerlingen die actief en creatief zijn, maar alleen zo gauw ze het klaslokaal uit zijn. En dan heb je de kinderen die verschillende problemen hebben: moeite met agressie regulatie, kinderen die egocentrisch zijn, en te weinig rekening houden met hun klasgenootjes. En dan heb je hun ouders. Hoogbegaafdheid is na ADHD de meest misbruikte term in het onderwijs. Sommige ouders zien de school als een restaurant, waarin hun kind een gerecht dat ze niet bevalt naar de keuken kan terugsturen. De ober die meent dat hun kind af en toe moet eten wat de pot schaft, krijgt het ook zwaar te verduren. En in dat mijnenveld moeten de leerkrachten wikken en wegen, en beslissingen maken. Stellen ze de ouders tevreden, dan steken ze hun hoofd in de strop door te verzanden in verschillende curricula, houden ze hun poot stijf, dan hebben ze periodiek terugkerende trammelant.

Beste staatssecretaris, kom dus eerst met gedegen onderzoek omtrent de problematiek, en met een duidelijk plan, waarin niet alles afgewenteld wordt op de leerkracht.

Bart

DELEN
Vorig artikelLef
Volgend artikelKunst

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here