Ik schreef in een eerdere blog al dat ik wat wil afvallen en dat het sporten best lastig te combineren is met kind, werk en tijd voor mezelf. Toen had ik het voor het gemak nog niet over het eten. Nou, vandaag wel.


Ik ben te dik door verkeerde voeding en te weinig beweging. Die verkeerde voeding is een puntje. Ik ben namelijk chronisch ziek, en wat daarvan het lastigst is, is mijn vermoeidheid. Door de ziekte en de vermoeidheid eet ik graag veel koolhydraten. En dan heb ik het echt over veel te veel. Toen ik nog een kind volledig aan de borst had en veel vermoeidheidsaanvallen had waarbij eten niet lang in mijn lijf bleef kwam ik er niet van aan. Sterker nog, er bleef zo weinig voeding in mijn lijf dat ik afviel terwijl ik een halve liter slagroomijs en halve zak chips, nog wat chocolade en een grote hamburger per dag at. Plus nog gewoon ontbijt en uitgebreide lunch en avondeten. Niet bepaald gezond te noemen.
Toen mijn lijf weer wat in balans kwam had ik een flink ongezond eetpatroon ontwikkeld. Nu eet ik niet zo veel meer per dag, maar die koolhydraten hebben een enorme aantrekkingskracht op me. Ik moet er dus voor waken dat ik niet zo een zak chips leeg eet.

Ik heb ook gemerkt dat het het beste voor mij is om koolhydraatarm te eten. Dan heb ik minder last van vermoeidheidsaanvallen. Maar koolhydraatarm eten betekent voor mij voorbereiding. Rond lunchtijd heeft peuterdame echt het geduld niet als ik groente sta te snijden voor een salade of een eitje bak, die wil dan mijn onverdeelde aandacht, en ze wil eten. En als ik niet zorg dat ik mijn snacks bedacht en klaargelegd heb, grijp ik tussendoor nog erg makkelijk naar een koolhydraatrijk product. Ook het avondeten moet gepland zijn, want als ik ’s avonds moe ben wil ik niet eerst moeten verzinnen wat we gaan eten. Na een dag werken waarbij ik laat thuiskom is eten opwarmen al een hele klus. Ik moet dus een weekplanning maken om te voorkomen dat ik uit gemakzucht en vermoeidheid friet of pizza haal.

Die weekplanning dus. Die valt redelijk mee. Maar ontbijt en lunch en snacks voorbereiden, 20160419 Eten plannendat is andere koek. In de avond ben ik vaak te moe, en anders kruip ik graag achter mijn naaimachine. Dus het plannen moet bij voorkeur ergens overdag, maar niet als ik aan het werk ben, dan heb ik er natuurlijk geen tijd voor. Dus ik moet de momenten dat peuterdame rustig zit te spelen en niet mijn aandacht wil goed benutten. Maar wacht: dan bereid ik het avondeten alvast voor…. En wat nou als het zulk lekker weer is? Dan zijn we vooral buiten te vinden, daar kan ik de boel ook niet echt voorbereiden.
Ik geloof dat mijn probleem wel duidelijk is.
Het avondeten krijg ik meestal voorbereid. Lunch en snacks de helft van de tijd ook wel. Maar makkelijk is het niet. Gelukkig wel heel lekker.

Wendela

DELEN
Vorig artikelKok in wording
Volgend artikelBlog en Forum vanavond vanaf 22:00u tijdelijk uit de lucht door onderhoud
Wendela van Rhee
Ik ben Wendela, 32 lentes jong en moeder van een dreumesmeisje. Ik ben een scheikundige in de farmaceutische industrie die zich op het moment volledig inzet voor het onvoorwaardelijk opvoeden en natuurlijk ouderschap. Wekelijks kun je hier blogs daarover lezen. Op mijn eigen blog schrijf ik over nog veel meer onderwerpen.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here