Draagdoekliefhebbende/wasbaarluierenden/langetermijnborstvoedende/biologischetende moeders worden in de VS vaak met ‘crunchy mom’ aangeduid.  Op de crappy-mohs-scale-crunchy-mamas kom ik behoorlijk crunchy uit de bus. En wat maken crunchy-moms? Precies: Granola, een soort van cruesli, maar dan gezonder. Ik vond een recept wat leek op wat ik al zelf bij elkaar had verzonnen: Healthy Oat and Apricot Granola Bars. Ik gebruik liever ahornsiroop in plaats van suiker en de abrikozen liet ik achterwege.

Granola

IMG_9458250 gram noten, zaden denk aan: walnotenen zuidvruchten, denk aan: walnoten, hazelnoten, amandelen, pinda’s, rozijnen, abrikozen, pompoenpitten, zonnebloempitten, wat je maar lekker vindt. Ik gebruik in íeder geval minimaal 50 gram rozijnen, voor de zoete noot. Maak kleine stukjes van de noten.

200 gram havervlokken
30 gram amandelmeel
200 gram ahornsiroop (honing kan ook)
100 gram pindakaas

Meng de pindakaas en de siroop in een klein pannetje op een laag vuur.
Doe alle droge ingrediënten in een schaal en roer deze door elkaar.

IMG_9457IMG_9459

Verwarm de oven voor op 160 graden Celsius.
Vet een bakvorm in of gebruik bakpapier. Ik gebruik graag de springvorm, met bakpapier op de bodem en een ingevette ring. Meng het sirooppindakaasmengsel goed door de notenmix.  Pas op, heet!

IMG_9460IMG_9461

Verdeel alles over de bodem van de bakvorm, maak de laag niet te dik. Druk het mengsel stevig aan, gebruik bijvoorbeeld de achterkant van een lepel.
 Bak de granola in de oven voor ongeveer 20 tot 25 minuten. De granola is klaar als het bruin begint te worden. Laat de granola volledig afkoelen, tot deze hard is, snij of breek in stukken en geniet ervan. De granola is vást langer dan een week houdbaar in een luchtdichte container, maar om eerlijk te zijn redden we dat hier nooit….

IMG_9462

Alyson

Deze blog verscheen eerder op Hazeltjes

DELEN
Vorig artikelResultaten
Volgend artikelVier

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here